Opgroeien met zelfvertrouwen

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Amanda, oprichtster van kindercoach Apetrots in Berkel en Rodenrijs. Waar ik samenwoon met mijn vriend en ik ben het trotse baasje van mijn lieve hondje Beau.
De liefde voor de sociale ontwikkeling van het kind werd al van jongs af aan bij mij getriggerd. Wat begon als een echte poppenmoeder groeide uit tot een bemiddelende rol tijdens het buitenspelen met buurtgenootjes. De rol als bemiddelaar deed mijn zelfvertrouwen groeien! Ik was een gevoelig en empathisch meisje.

Op school kwam ik niet uit de verf, doordat ik de lesstof niet goed in mij op kon nemen. En ik mij niet op mijn gemak voelde nadat de juf mij klassikaal had uitgemaakt voor ‘Oenemeloen’ toen ze in mijn rekenschrift een heleboel fouten zag staan. Ik voelde mij vernederd en schaamde me heel erg. Deze situatie heeft mij doen geloven dat ik dom was. Wat er voor zorgde dat ik mij niet liet horen op school en ik thuis soms onhandelbaar was. Het dreef mijn ouders tot waanzin…zij wisten niet wat ze met mij aan moesten en konden niet begrijpen waarom ik zulk gedrag vertoonde. Er werd van alles uit de kast gehaald om te achterhalen wat er aan de hand was; van IQ-testen tot remedeal teaching. Wat zorgde voor meer inzichten en kleine verbeteringen, maar niet voor DE oplossing.

Na enige tijd kwam ik terecht bij een alternatieve behandelaar. Waarbij ik allerlei opdrachten kreeg die ik dagelijks moest doen om mijn linker en rechter hersenhelften met elkaar te verbinden. Het effect was groot en het leuke was dat ik deze opdrachten samen moest uitvoeren met mijn ouders. Met de kennis die ik heb opgedaan vanuit mijn opleiding tot kindercoach, weet ik nu waarbij deze methode me heeft ondersteund. Zowel op het cognitieve als sociaal-emotionele vlak heeft het mij geholpen. Voor mij heeft het betekend dat er een behandelaar was die niet naar mijn tekortkomingen heeft gekeken maar naar oplossingen. Zij heeft mijn ouders hierbij betrokken en ik heb daardoor positieve aandacht ontvangen van mijn ouders. Dit heeft indruk op mij gemaakt!

Ik wist het zeker: Ik wil kinderen op een positieve manier ondersteunen gedurende hun ontwikkeling…werken met kinderen is wat mij blij maakt! Ik volgde de opleiding tot pedagogisch medewerker en genoot van de individuele begeleiding die ik gedurende mijn stage aanbood aan kinderen.

Enorm baalde ik ervan dat ik chronisch ziek werd net op het moment dat ik als vaste kracht zou gaan starten op een kinderdagverblijf. Gedurende een periode van 10 jaar heb ik veel tijd gehad om naast mijn herstel van Lyme mijzelf persoonlijk te ontwikkelen. Ik reflecteerde wat het effect van ‘Oenemeloen’ nog steeds op mij had en heb dit weten om te buigen naar positievere gedachten zoals ‘Ik mag fouten maken…van fouten kun je leren!’ of ‘Ik kan het nog niet!’. Als kind had ik hier steun bij nodig gehad. Om de negatieve gedachten die voort waren gekomen uit deze vervelende situatie, om te buigen naar helpende gedachten. Het maakt me boos dat een uitspraak van een volwassene zo’n grote invloed kan hebben op een opgroeiend kind. En het zelfs nog invloed heeft op het kind als het volwassen is geworden.

Daarom bedacht ik me en stelde mijn ideeën over mijn droombaan bij. Ik kan het niet voorkomen dat het kind in een vervelende situatie terechtkomt. Ik kan ze wél begeleiden om anders te kijken naar de negatieve gedachten welke voortkomen uit een vervelende situatie. Dat is waar ik kinderen graag individueel bij wil begeleiden, zodat ik ze bewust kan maken van de behoeftes die zij hebben. Welke hen verder op weg helpen binnen hun ontwikkeling, zodat het kind kan worden wie het wil zijn en later een volwassen persoon is die vol vertrouwen in het leven staat. Deze missie was dan ook de aanleiding om een opleiding tot erkend kindercoach te volgen bij KIK.

Ik ben er van overtuigd dat het kind steun van een volwassene kan gebruiken bij het trotseren van een rots. Daarom vind ik het belangrijk om de ouders te betrekken bij mijn coachingsstraject. En ook hen te begeleiden wanneer zij samen met hun kind een rots tegen zijn gekomen. Daarnaast kan het wenselijk zijn om ook de school te betrekken bij het coachingstraject.

Gedurende het opstarten van Kindercoach Apetrots ben ik naast het coachen van kinderen ook werkzaam in de kinderopvang. Ik geniet het meest van de individuele gesprekken met het kind. Wanneer een kind niet lekker in zijn of haar vel zit bied ik graag een luisterend oor en ga de uitdaging aan om samen op zoek te gaan naar een oplossing. Dit is wat ik het liefste doe!

Volg mij op Social Media:

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Amanda, oprichtster van kindercoach Apetrots in Berkel en Rodenrijs. Waar ik samenwoon met mijn vriend en ik ben het trotse baasje van mijn lieve hondje Beau.
De liefde voor de sociale ontwikkeling van het kind werd al van jongs af aan bij mij getriggerd. Wat begon als een echte poppenmoeder groeide uit tot een bemiddelende rol tijdens het buitenspelen met buurtgenootjes. De rol als bemiddelaar deed mijn zelfvertrouwen groeien! Ik was een gevoelig en empathisch meisje.

Op school kwam ik niet uit de verf, doordat ik de lesstof niet goed in mij op kon nemen. En ik mij niet op mijn gemak voelde nadat de juf mij klassikaal had uitgemaakt voor ‘Oenemeloen’ toen ze in mijn rekenschrift een heleboel fouten zag staan. Ik voelde mij vernederd en schaamde me heel erg. Deze situatie heeft mij doen geloven dat ik dom was. Wat er voor zorgde dat ik mij niet liet horen op school en ik thuis soms onhandelbaar was. Het dreef mijn ouders tot waanzin…zij wisten niet wat ze met mij aan moesten en konden niet begrijpen waarom ik zulk gedrag vertoonde. Er werd van alles uit de kast gehaald om te achterhalen wat er aan de hand was; van IQ-testen tot remedeal teaching. Wat zorgde voor meer inzichten en kleine verbeteringen, maar niet voor DE oplossing.

Na enige tijd kwam ik terecht bij een alternatieve behandelaar. Waarbij ik allerlei opdrachten kreeg die ik dagelijks moest doen om mijn linker en rechter hersenhelften met elkaar te verbinden. Het effect was groot en het leuke was dat ik deze opdrachten samen moest uitvoeren met mijn ouders. Met de kennis die ik heb opgedaan vanuit mijn opleiding tot kindercoach, weet ik nu waarbij deze methode me heeft ondersteund. Zowel op het cognitieve als sociaal-emotionele vlak heeft het mij geholpen. Voor mij heeft het betekend dat er een behandelaar was die niet naar mijn tekortkomingen heeft gekeken maar naar oplossingen. Zij heeft mijn ouders hierbij betrokken en ik heb daardoor positieve aandacht ontvangen van mijn ouders. Dit heeft indruk op mij gemaakt!

Ik wist het zeker: Ik wil kinderen op een positieve manier ondersteunen gedurende hun ontwikkeling…werken met kinderen is wat mij blij maakt! Ik volgde de opleiding tot pedagogisch medewerker en genoot van de individuele begeleiding die ik gedurende mijn stage aanbood aan kinderen.

Enorm baalde ik ervan dat ik chronisch ziek werd net op het moment dat ik als vaste kracht zou gaan starten op een kinderdagverblijf. Gedurende een periode van 10 jaar heb ik veel tijd gehad om naast mijn herstel van Lyme mijzelf persoonlijk te ontwikkelen. Ik reflecteerde wat het effect van ‘Oenemeloen’ nog steeds op mij had en heb dit weten om te buigen naar positievere gedachten zoals ‘Ik mag fouten maken…van fouten kun je leren!’ of ‘Ik kan het nog niet!’. Als kind had ik hier steun bij nodig gehad. Om de negatieve gedachten die voort waren gekomen uit deze vervelende situatie, om te buigen naar helpende gedachten. Het maakt me boos dat een uitspraak van een volwassene zo’n grote invloed kan hebben op een opgroeiend kind. En het zelfs nog invloed heeft op het kind als het volwassen is geworden.

Daarom bedacht ik me en stelde mijn ideeën over mijn droombaan bij. Ik kan het niet voorkomen dat het kind in een vervelende situatie terechtkomt. Ik kan ze wél begeleiden om anders te kijken naar de negatieve gedachten welke voortkomen uit een vervelende situatie. Dat is waar ik kinderen graag individueel bij wil begeleiden, zodat ik ze bewust kan maken van de behoeftes die zij hebben. Welke hen verder op weg helpen binnen hun ontwikkeling, zodat het kind kan worden wie het wil zijn en later een volwassen persoon is die vol vertrouwen in het leven staat. Deze missie was dan ook de aanleiding om een opleiding tot erkend kindercoach te volgen bij KIK.

Ik ben er van overtuigd dat het kind steun van een volwassene kan gebruiken bij het trotseren van een rots. Daarom vind ik het belangrijk om de ouders te betrekken bij mijn coachingsstraject. En ook hen te begeleiden wanneer zij samen met hun kind een rots tegen zijn gekomen. Daarnaast kan het wenselijk zijn om ook de school te betrekken bij het coachingstraject.

Gedurende het opstarten van Kindercoach Apetrots ben ik naast het coachen van kinderen ook werkzaam in de kinderopvang. Ik geniet het meest van de individuele gesprekken met het kind. Wanneer een kind niet lekker in zijn of haar vel zit bied ik graag een luisterend oor en ga de uitdaging aan om samen op zoek te gaan naar een oplossing. Dit is wat ik het liefste doe!

Volg mij op Social Media:

Pedagogisch medewerker

Opleiding tot pedagogisch medewerker
5 jarige MBO niveau 3 en 4 opleiding bij Nova College
Afgerond in 2013

Kindercoach

Opleiding tot erkend Kindercoach
2 jarige HBO-post opleiding bij KIK
Afgerond in 2023

Kindercoach

Opleiding tot erkend Kindercoach
2 jarige HBO-post opleiding bij KIK
Afgerond in 2023

Pedagogisch medewerker

Opleiding tot pedagogisch medewerker
5 jarige MBO 3 en 4 opleiding bij Nova College
Afgerond in 2013

Wil jij samen met mij werken aan een oplossing voor jouw kind?

Ik wil met alle liefde samen met jullie aan de slag.